Heeft u de cijfers van het CBS die gepubliceerd zijn in de meest recente kwartaalmonitor detailhandel gezien? Goed nieuws daarin!
Er is over geheel 2016 een omzetstijging ten opzichte van 2015 gerealiseerd. Dat zijn prima resultaten voor het MKB, na een zeer lastige periode. Bent u in deze lijn meegegaan of heeft u het lastig gehad om deze trend te volgen? Blijvende exposure van de unique selling points van het bedrijf naar de doelgroep is hiervoor van belang.
Mooie cijfers voor het MKB
De cijfers over de resultaten van het afgelopen jaar zijn keurig. De detailhandel heeft in 2016 1,9 procent meer omzet geboekt dan het jaar ervoor met een verkoopgroei van 1,4 procent. Niet alleen de supermarkten hebben hiervan geprofiteerd, ook kledingwinkels, bouwmarkten en woninginrichting winkels realiseerden meer omzet en verkoop. Natuurlijk is er een forse concurrentie met de webwinkels, maar het is in veel winkelstraten al duidelijk zichtbaar dat mensen graag blijven “shoppen”.
Hoewel dit mooie cijfers zijn, is het spreekwoord “ 1 zwaluw maakt nog geen zomer” hierbij nog wel degelijk van toepassing. Het volume in de detailhandelsverkopen ligt nog wel 9,7 procent onder het niveau van voor de crisis, die in 2008 begon. Dit betekent niets anders dat een goed marketingbeleid van groot belang is om de unique selling points van het bedrijf te blijven tonen aan de doelgroep.
Blijvende exposure naar de doelgroep
Het marketingplan kan doorslaggevend zijn voor een blijvende exposure naar de doelgroep. Een bedrijf dat steeds dezelfde stappen zet, krijgt vaak ook hetzelfde resultaat. Veel bedrijven kiezen ervoor om hun bedrijf te promoten op social media. Dat is een goede keuze maar het zijn inmiddels dezelfde momentopnames die een krantenadvertentie vroeger ook had. Door de grote hoeveelheid berichten, wordt de post snel ondergesneeuwd en verliest het z’n waarde.
Narrowcasting om in beeld te blijven
Een marketing stap die uitstekend op een social media campagne aansluit, is narrowcasting. Door middel van narrowcasting komt uw bedrijfsboodschap steeds terug op plaatsen waar veel traffic komt en, zoals u uit het bovenstaande heeft begrepen, dat is toch weer die fysieke winkel die weer meer bezocht wordt. Narrowcasting is een uitstekende tool voor blijvende exposure. Het is de kracht van herhaling. Uw content is steeds zichtbaar bij uw doelgroep, die u op een actiematige- of thema matige manier kunt bereiken.
Het juiste moment om met narrowcasting te starten
Aan u de vraag of u trendsetter of trendvolger bent. Dit is namelijk het juiste moment om narrowcasting in te zetten. Uit de CBS cijfers blijkt duidelijk dat de mensen de weg naar de winkelstraat weer aan het vinden zijn. Wat is uw keuze? Zorgt u dat u de doelgroep (en uw concurrentie) voor bent en uw bedrijf optimaal kunt presenteren op het juiste moment of probeert u nog te pieken als de concurrentie dit al heeft gedaan?
Maak een verstandige keuze en zorg voor een blijvende exposure naar uw doelgroep op de plaatsen waar de doelgroep komt. Voor meer informatie over uw mogelijkheden om de doelgroep te benaderen kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. Onze accountmanagers kijken graag samen met u naar de optimale vertaling van uw marketingboodschap.