Narrowcasting is voor vele branches een handig hulpmiddel om te adverteren. Met narrowcasting bereiken ondernemers en bedrijven een specifieke doelgroep en spreken ze hun klanten, cliënten of patiënten persoonlijk aan. In deze blog laten we dat zien aan de hand van narrowcastingideeën speciaal voor de horeca. Hier volgen vijf tips.
1. Menu goed zichtbaar
In fastfoodketens is een narrowcastingscherm niet meer weg te denken. Klanten bekijken de verschillende schermen en kiezen wat ze willen eten en/of drinken. Dat is een stuk overzichtelijker en beter voor het milieu dan al die klanten een papiertje of kaart uit te delen. Een poster zou ook een optie zijn, maar narrowcasting heeft meer voordelen. Die schermen kunnen namelijk ook dagmenu’s en kortingsdeals in het zonnetje zetten. De content op de schermen is namelijk eenvoudig aan te passen. Wordt een bepaald gerecht nooit besteld? Dan kan dat zo van de menulijst afgehaald worden. Of is er juist een nieuwe maaltijd bedacht voor op de kaart? Dan kan die er net zo snel bij gezet worden.
2. Voorbeeldschotels vallen op
Onlangs bracht de horecaketen ‘Famous Fish’ naar buiten dat het bestelgedrag van de klanten 29% steeg, sinds ze schermen in hun restaurant zetten waarop verschillende smaakvolle visschotels werden tentoongesteld. Langslopende potentiële eters werden verleid door de mooi gefotografeerde afbeeldingen en wandelden verwachtingsvol naar binnen. Een succes dus! Wie narrowcasting slim gebruikt, valt nog meer op. Naast het feit dat bewegende schermen sowieso de aandacht al trekken.
3. Voetbal in de kroeg
In een Irish Pub, maar ook in vele andere kroegen hangen vaak televisieschermen waarop op specifieke avonden voetbal vertoond kan worden (of muziekvideo’s). Dat kan ook met narrowcasting. Het voordeel daarvan is dat er in de pauze reclames van de eigen specialiteiten en van de eigen onderneming langs komen op het scherm (denk aan happy hour-deals).
4. Openingstijden en praktische informatie
Narrowcasting is ook handig omdat er praktische informatie op vermeld kan worden, zoals openingstijden (of gewijzigde openingstijden), prijzen, activiteiten en sponsoracties.
5. Wachtrijbestendig
Een vijfde voordeel van narrowcasting in de horeca –met name in fastfoodrestaurants- is dat het minder vervelend voor mensen wordt om in een wachtrij te staan. Klanten kunnen ondertussen op hun gemakje hun menu samenstellen of bekijken het laatste nieuws of de nieuwste popliedjes. Een restaurant kan de wachtende klant zo eenvoudig afleiden en ondertussen informeren of overtuigen.