Er gaat zeer veel bedrijfsinvestering verloren aan marketingcampagnes die niet effectief worden ingezet. De doelgroep wordt slechts ten dele bereikt. Vaak worden zelfs mensen bereikt die helemaal niet tot de doelgroep horen, maar daar wordt wel voor betaald! Voor een bedrijf is dit natuurlijk zonde van het rendement. De oplossing hiervoor is narrowcasting, gerichte marketing dat zeer goed vergelijkbaar is met een LED lamp.
Wat is het effect van uw marketing tools?
Veel bedrijven zijn niet tevreden met het rendement van hun marketing. Er wordt een hoop geld voor gereserveerd met een opbrengst die in verhouding te verwaarlozen is. Het bereik zegt in dit geval niets over het resultaat.
Is een marketing campagne geslaagd als er een grote hoeveelheid mensen zijn bereikt?
Vanzelfsprekend zijn er voorbeelden waarbij op deze vraag positief kan beantwoord worden, echter dit is in lang niet alle gevallen zo. De doelgroep moet bereikt worden, de overige mensen die bereikt worden zijn eigenlijk zonde van de investering.
Denk in dit kader maar aan een Facebook campagne, waarvoor vaak betaald wordt. Een groot aantal likes is erg interessant, echter het aantal warme leads die eruit komen zijn van veel groter belang. Een veelgemaakte fout is dat ondernemers het marketing resultaat beoordelen op het aantal likes, maar een like converteert niet automatisch.
Narrowcasting, marketing als een LED lamp
Narrowcasting is een goed voorbeeld van doelgerichte marketing uitvoeren. Narrowcasting is vergelijkbaar met een led lamp. Een led lamp geeft gericht licht op plaatsen waar het gewenst is. Er wordt geen energie verloren aan licht en warmte zoals wel het geval is bij een TL-balk. Dit is prima te vergelijken met een marketingcampagne.
Bij narrowcasting wordt de doelgroep gericht benaderd door de marketingboodschap te tonen op precies de plaatsen waar de doelgroep komt. Dat zijn vaak plaatsen in de regio met veel traffic en veel mogelijkheden voor exposure. Denk hierbij aan etalages in drukke winkelstraten op A-locaties, schermen in druk bezochte winkels en schermen in wachtkamers. Er is geen “verlies” aan exposure op plaatsen waar de doelgroep niet komt.
De voordelige investering in narrowcasting
Net als het investeren in LED verlichting, wordt ook deze investering terugverdiend. Waar een LED lamp ten goede komt aan de energierekening, langer en gerichter licht geeft en een absolute besparing is, verdient ook narrowcasting zichzelf terug. Door het verspreiden van de gerichte boodschap, worden de juiste mensen bereikt.
De mogelijkheden om het bedrijf doelgroepgericht te presenteren zal veel meer rendement opleveren dan een flyer- of een advertentie campagne. Er zal minder “verlies” zijn van ’bereik dat verkeerd verbonden is”. Een beddenfabrikant die therapeutische matrassen verkoopt zal zijn advertentie graag bij onder andere een makelaar, een sportschool of een fysiotherapeut willen tonen en heeft minder aan een bromfietshandel of een viswinkel.
Channel4You biedt narrowcasting pakketten tegen een betaalbare prijs. Er zijn mogelijkheden om het bedrijf te laten deelnemen in een netwerk waarin gerichte keuzes kunnen worden gemaakt om de juiste doelgroep te bereiken.
Informeer naar uw mogelijkheden voor gerichte marketing met de precisie en de besparing van een Led lamp.